به گزارش خودروکار، امیرحسین قناتی، درباره درخواست شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری که از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر کشور به معاون اول رییس جمهوری ارسال شده است، اظهار کرد: این درخواست مربوط به موتورسیکلت هایی است که در سال ۱۳۹۵ و توسط شرکت های بسیار کوچک تولید شده‌اند.

    وی ادامه داد: ۱۰ هزار موتورسیکلت مربوطه نتوانسته‌اند شماره‌گذاری شوند و به همین دلیل درخواست خود را در ارتباط با شماره‌گذاری اعلام کرده‌اند. باید بدانیم که تولید جدیدی صورت نگرفته و این ۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در سال ۱۳۹۵ تولید شده اند.

    تولیدکنندگانی که از لیست جا ماندند!

    مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه مهلت قانونی جهت شماره گذاری به کلیه موتورسیکلت های کاربراتوری ارائه شده بود و انجمن موتورسیکلت ایران نیز طی دو لیست درخواست خود را به منظور شماره گذاری حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری ارائه کرد، گفت: تولیدکنندگان این ۱۰ هزار موتورسیکلت اعلام کرده اند که عضو انجمن موتورسیکلت ایران نیستند و از لیست‌های ارائه شده قبلی جا مانده اند و به همین دلیل نیز این درخواست ارائه شده است.

    مصوبه اولیه دولت مبنی بر توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵، امید حذف کامل این وسیله دودزا را به ارمغان آورده بود که ناگهان انتشار ادعایی در مورد ثبت سفارش ۴۳۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری همچون پتکی بر سر مصوبه اولیه دولت فرود آمد تا متاسفانه تبصره‌ای بر مصوبه اولیه مبنی بر ارائه مجوز پلاک‌گذاری به موتورسیکلت هایی که engine (موتور) آن‌ها، قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه ثبت سفارش شده، اضافه شود.

    اسفندماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد از تاریخ ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است. مصوبه‌ای که در دوم تیرماه همان سال با اضافه شدن تبصره‌ای دچار تغییر و در نهایت اعلام شد که اگر ثبت سفارشی قبل از دوم تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفته این فرصت فراهم است که تا پایان این سال تولید مدنظر قرار گیرد. در نهایت از ابتدای فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ به طور کلی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا صرفا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مجاز شمرده شود.

    بنابراین بر اساس این قانون از ابتدای سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا به جای آن تولید موتورسیکلت انژکتوری در دستور کار قرار گیرد که در این راستا سازمان ملی استاندارد نیز به موتورسیکلت کاربراتوری گواهی تاییدیه نوع نداد و علاوه بر این شماره‌گذاری این موتورسیکلت توسط پلیس انجام نمی‌شود.

    با این وجود به تازگی درخواستی برای پلاک‌گذاری حدود ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری از سوی وزارتخانه‌های صنعت و کشور به دولت ارسال شده است؛ درخواستی که با مسائل مختلفی همراه شده و با توجه به مصوبه تیرماه سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران که تولید موتورسیکلت کاربراتوری را ممنوع کرده است، انتقادات مختلفی را نیز در پی داشته است.

    در همین رابطه عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – در مورد درخواست مجدد برای تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری تاکید کرد که این سازمان مخالف پلاک‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است و مخالفت خود را نیز به دولت اعلام کرده‌است.

    وی در پاسخ به این پرسش که چطور بعد از گذشت دو سال از مصوبه دولت برای توقف شماره‌گذاری موتور کاربراتوری چنین درخواستی مطرح شده است، اظهار کرد که نمی‌داند این ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری از کجا پیدا شده است. گویا در انبار برخی از موتورسازان تعدادی موتور کاربراتوری باقی‌مانده که قصد دارند آنها را شماره‌گذاری کنند و بفروشند.

    کلانتری با اشاره به اینکه هنوز ارائه مجوز برای شماره‌گذاری این تعداد موتورسیکلت در دولت مطرح نشده است، می‌گوید که بررسی این درخواست در دستورکار دولت قرار دارد اما هنوز در دولت مطرح نشده و اینکه به تصویب برسد یا نه، مشخص نیست و به هر حال ما مخالفت خود را در مورد تولید مجدد موتورهای کاربراتوری به دولت اعلام کرده‌ایم.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد اینکه آیا در این زمینه با اعضای هیات دولت رایزنی کرده است یا نه؟ اینگونه پاسخ داد: چه رایزنی؟ چه کسی است که نداند در زمستان ۱۲ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. ما هم گرچه متولی کاهش آلودگی هوا در کشور هستیم اما نمی‌توانیم کسی را تهدید کنیم. حق وتو در دولت هم که نداریم.

    در همین رابطه ابوالفضل حجازی – عضو هیات رییسه انجمن موتورسیکلت ایران – نیز در ارتباط  با درخواست شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری که  از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر کشور به معاون اول رییس جمهوری ارسال شده است، گفت: انجمن موتورسیکلت ایران از این درخواست بی اطلاع بوده و این اقدام از سوی وزرای مربوطه صورت گرفته است.

    با این حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت این درخواست از سوی وزای صنعت و کشور چه خواهد بود و آیا دولت با شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری دیگر با توجه به قانون توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری موافقت خواهد کرد یا خیر؟

    منبع: ایسنا

    انتهای پیام/

    به گزارش خودروکار، هر روز که می‌گذرد ماجرای واردات غیرمجاز خودرو وارد مرحله جدیدی می‌شود. اصل داستان از تیر ماه سال گذشته شروع شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات خودرو را با هدف تدوین و اجرای دستورالعمل ساماندهی واردات، متوقف کرد و از تیر تا دی ماه ۱۳۹۶ قانونا کسی امکان ثبت سفارش و واردات خودرو را نداشت.

    اما از اواخر سال گذشته برخی واردکنندگان خودرو زمزمه‌هایی مبنی بر وقوع تخلف در زمان بسته بودن ثبت سفارش و واردات خودرو به صورت غیرقانونی سر دادند. این زمزمه‌ها ادامه داشت تا آنکه سرانجام حدود دو ماه پیش مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توسعه تجارت – رسما وقوع تخلف در این حوزه را تایید کرد.

    طبق اعلام این مقام مسوول، “در زمان بسته بودن ثبت سفارش واردات خودرو در سال گذشته (۱۳۹۶)، ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده است”.

    اگرچه انتظار می‌رفت با تایید بروز تخلف در واردات خودرو از سوی عالی‌ترین مسوول مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر چه زودتر شاهد شناسایی و برخورد با متخلفان مربوطه باشیم اما اظهارات روز گذشته رییس سازمان بازرسی کل کشور و واکنش وزارت صنعت به آن، موضوع را وارد مسائل حاشیه‌ای کرد.

    ناصر سراج در این رابطه اظهار کرد:” متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شد و حدود ۵۰۰۰ خودرو مدل بالا و گران قیمت ثبت سفارش شد”.

    اگرچه اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور می‌توانست نیروی مضاعفی به مسوولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برخورد با تخلف رخ داده بدهد اما یک روز بعد از این اظهارات این وزارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای، هک شدن سایت خود را تکذیب کرد؛ ضمن آنکه باز هم بر وقوع تخلف در روند واردات خودرو صحه گذاشت.

    اما این پایان ماجرا نبود و امروز سازمان بازرسی کل کشور هم در پاسخ به مواضع روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، اطلاعیه‌ای صادر و با تاکید مجدد بر هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که اظهارات رییس این سازمان مبنی بر هک شدن سایت وزارت صنعت، براساس نامه رسمی ارسالی از سوی رئیس سابق گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) به این سازمان صورت گرفته است و به مسوولان امر (وزارت صنعت، معدن و تجارت) هم توصیه کرد که از “فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز کنند”.

    در این شرایط مناقشه در گرفته بین دو سازمان مسوول درباره روش تخلف در ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو، اصل موضوع را به حاشیه برده و شاید خیال متخلفان این پرونده را نیز راحت کرده باشد؛ زیرا دو سازمان مسوول به جای آنکه با همیاری یکدیگر به دنبال خشکاندن ریشه‌های فساد در روند واردات خودرو باشند به مجادلات حاشیه‌ای روی آورده‌اند؛ در حالی‌که هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع اصلی نیست بلکه مهم این است که در روز روشن چند هزار دستگاه خودرو با ثبت سفارش جعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور شده است و با وجود گذشت چندین ماه از کشف این فساد، باید تاکنون مجرمان اصلی در هر جایی که هستند شناسایی، به مردم معرفی و با آنها برخورد می‌شد؛ نه آنکه مناقشه بر سر حاشیه‌ها و فرعیات، اصل موضوع را به حاشیه ببرد.

    منبع:ایسنا

    انتهای پیام/

    به گزارش خبرنگار خودروکار، با پیوستن دو شرکت رنو و نیسان در سال ۱۹۹۹ میلادی و آغاز مشارکت های استراتژیک میان این دو شرکت، صنعت خودروسازی جهان شاهد سود روز افزون و افزایش تولید محصولات این دو شرکت بوده است. حتی با پیوستن شرکت خودروسازی میتسوبیشی موتورز به اتحاد رنو-نیسان، این اتحاد سه جانبه منجر به کنار زدن گروه فولکس واگن غول خودروسازی آلمان و کسب عنوان پرفروش ترین گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۷ میلادی از جانب اتحاد «رنو- نیسان- میتسوبیشی» شده است.

    جدیدترین آمار از این گروه خودروسازی موثر در بازارهای جهانی خودرو، از هم افزایی ۵٫۷ میلیارد دلاری این سه شرکت به واسطه همکاری های مشترک حکایت دارد و این به خودی خود نمایانگر رشد ۱۴ درصدی سود مشترک حاصله برای این شرکت ها در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی است. فروش مشترک اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی موتورز در سال ۲۰۱۷، با افزایش %۶٫۵ به بیش از ۱۰٫۶ میلیون دستگاه رسید و برنامه استراتژیک این سه شرکت، رسیدن به میزان فروش ۱۴ میلیون دستگاه خودرو و در نتیجه هم افزایی ۱۰ میلیارد یورویی تا سال ۲۰۲۲ میلادی را شامل می شود.

    بنابر اعلام کارلوس گون- مدیرعامل و رییس هیئت مدیر گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی تا سال ۲۰۲۲ میلادی پیش بینی شده است که میزان خودروهای خروجی از کارخانه های این سه خودروساز به بیش از ۱۴ میلیون دستگاه برسد و نکته قابل توجه پیرامون این پیش بینی، برنامه در نظر گرفته شده جهت استفاده از ۴ پلتفرم مشترک و پیشرانه های یکسان در ۹ میلیون دستگاه خودرو از این تعداد پیش‎بینی شده توسط بزرگترین اتحاد خودرویی دنیا است.

    گفتنی است در سال گذشته میلادی فروش رنو با رشد ۸٫۵ درصدی، به بیش از ۳٫۷ میلیون دستگاه رسید که رکورد جدیدی برای رنو، برترین برند فرانسوی جهان و دومین برند اروپا، به شمار می رود و نشان از رویکرد مثبت روزافزون همکاری با شرکت های نیسان و میتسوبیشی دارد.

    شایان ذکر است که شرکتهای زیرمجموعه اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی، شامل برندهای رنو، نیسان، میتسوبیشی موتورز، داچیا، رنو سامسونگ موتورز، آلپاین، لادا، اینفینیتی، ونوشا و داتسون در بیش از ۲۰۰ کشور مشغول به عرضه محصولات خود هستند.

    مترجم خودروکار: فاضل سوری
    منبع: yenimodelarabalar.com
    انتهای پیام/

    به گزارش خبرنگار خودروکار، مات و زرد شدن چراغ‌های جلو یکی از شایع‌ترین مشکلات در میان خودروها، مخصوصا خودروهای تولید داخل است که پس از گذشت چندین سال رخ می‌دهد.

    این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. رسیدگی نکردن به چراغ‌ها، تابش طولانی مدت نور خورشید (که در چراغ‌های عقب نیز موجب بی رنگ شدن چراغ‌های عقب می‌شود)، استفاده از لامپ‌ها با روشنایی غیر استاندارد، بی کیفیت بودن جنس به کار رفته در چراغ و همچنین شستشوی چراغ‌ها هنگامی که هنوز گرم هستند از عوامل زرد یا کدر شدن آن‌ها هستند.

    برای از بین بردن این زردی و کدری می‌توان به مراکز پولیش مراجعه کرده و این مشکل را رفع کنید.

    البته که با تهیه وسایل مورد نیاز برای پولیش چراغ، شخص می‌تواند خودش هم این کار را انجام دهد اما برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود که به مراکز پولیش مراجعه شود.

    شما از ما بپرسید!

    *** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.

    خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

    انتهای پیام/

    به گزارش خبرنگار خودروکار، لیست ۱۰ پیشرانه برتر دهه ۹۰ به شرح زیر است:

    آئودی RS2

    این مدل سریع ترین واگن عصر خود بود. موتور آن ۲٫۲ لیتر توربوشارژ، پنج سیلندر و با ۳۱۱ اسب بخار قدرت بود. موتور استفاده شده در این خودرو، همان موتور S2 بود که ۲۲۷ اسب بخار قدرت داشت، اما پورشه توانست جادو کند و قدرت بیشتری به این پیشرانه ببخشد. نتیجه آن شد که RS2 توانست در عرض ۴٫۸ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت آن نیز ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت بود.

    فراری ۳۵۵

    نسخه قبل تر این مدل، فرار۳۴۸ با پیشرانه ۳٫۴ لیتری بود. برای فراری ۳۵۵، این موتور هشت سیلندر تبدیل به یک پیشرانه ۳٫۵ لیتری و پنج سیلندر شد. قدرت فراری ۳۵۵ معادل ۳۷۵ اسب بخار بود و این خودرو می‌توانست در ۴٫۷ ثانیه، سرعت را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت آن برابر ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت بود. این مدل دارای جعبه دنده دستی با تکنولوژی فراری فرمول ۱، سیستم الکترو-هیدرولیک و جعبه دنده شش سرعت بود.

    هوندا S2000

    این خودرو یکی از بهترین پیشرانه های ۲٫۰ لیتری که تاکنون ساخته شده است را دارد. این موتور لقب بین المللی موتور سال را از آن خود کرد و تا قبل از رسیدن فراری ۴۵۸، با تولید ۱۲۰ اسب بخار به ازای هر لیتر، قدرتمند ترین بود. قدرتمند ترین نسخه هوندا JDM-spec S2000 بود که به ازای هر لیتر، ۱۲۳ اسب بخار و در مجموع ۲۴۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

    لانچیا تیما ۸٫۳۲

    موتور این خودرو مشابه موتور فراری ۳۰۸ بود، یعنی یک پیشرانه ۲٫۹ لیتر هشت سیلندر با ۲۱۲ اسب بخار قدرت. این خودرو یکی از سریع ترین های زمان خود بود. در تنها ۶٫۸ ثانیه، سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت بود.

    مزدا RX-7

    این خودرو اولین بار در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد و پس از یک سری به روز رسانی ها پیشرانه نسخه نهایی تبدیل به موتور ۱٫۳ لیتری با دو توربوشارژ شد که قدرتی برابر ۲۷۶ اسب بخار و گشتاوری معادل ۳۱۴ نیوتون.متر تولید می‌کرد. در عرض ۵٫۳ ثانیه، سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن، ۲۵۶ کیلومتر بر ساعت بود.

    مک لارن F1

    موتور این مک لارن اصالتا متعلق به ب ام و بود. در حقیقت یک موتور بزرگ میانه ۱۲ سیلندر بود بود که ۶۱۸ اسب بخار نیرو و ۶۵۱ نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کرد. تا به امروز، این مک لارن سریع ترین خودرو جهان است زیرا حداکثر سرعت آن به ۳۹۱ کیلومتر بر ساعت رسید.

    میتسوبیشی لنسر ایوو V

    این مدل در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و پیشرانه آن ۲٫۰ لیتری توربوشارژ بود. در حالی که نیروی تولیدی آن مانند مدل قبلی ۲۷۶ کیلومتر بر ساعت بود، گشتاور آن به ۳۷۳ نیوتون.متر افزایش یافت. در نتیجه، این مدل در ۴٫۷ ثانیه سرعت را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و حداکثر سرعت آن ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت بود.

    نیسان ۳۰۰ZX

    موتور این نیسان ۳٫۰ لیتری و توربوشارژ بود. نیرو تولیدی آن ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور آن برابر ۳۸۴ نیوتون.متر بود. این پیشرانه در زمان خود چیزی از یک مدل بی نظیر کم نداشت. مدت زمان مورد نیاز این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه بین ۵ تا ۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بود.

    اوپل لوتوس امگا

    این مدل که در سال ۱۹۹۰ ارائه شد، به لطف موتور قدرتمند ۳٫۰ لیتر و شش سیلندر خطی، سریع ترین سدان دنیا بود. جعبه دنده دستی آن شش سرعته و مشابه شورولت ZR1 بود. نیرو تولیدی این مدل برابر ۳۷۷ اسب بخار، گشتاور آن معادل معدل ۵۶۸ نیوتون.متر و حداکثر سرعت آن ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت بود. سرعت این خودرو در عرض ۵٫۴ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

    تویوتا سوپرا IV

    پیشرانه این مدل یکی از مهمترین موتور هایی بود که در دهه ۹۰ توسط ژاپن عرضه شد. قدرت تولیدی این موتور بایوتوربو در مدل JDM-spec 280 اسب بخار، در نسخه یور ۳۲۶ اسب بخار و در مدل موجود در آمریکا ۳۲۰ اسب بخار بود. سرعت این خودرو در کمتر از پنج ثانیه به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بود و همچنین گشتاوری برابر ۴۱۰ نیوتون.متر داشت.

    مترجم خودروکار: پرستو مهدی قلیخان

    منبع: Motor 1

    انتهای پیام/

    دانلود آهنگ محسن ابراهیم زاده از سر عادت

    دانلود کنید و گوش دهید به ترانه از سر عادت با صدای زیبای محسن ابراهیم زاده به همراه دو کیفیت اصلی

    Exclusive Song: Mohsen Ebrahimzadeh – “Az Sare Adat” With Text And Direct Links In UpMusic

    cvb دانلود آهنگ محسن ابراهیم زاده از سر عادت

    ───┤ ♩♬♫♪♭ ├───

    شعر : مجید صالحی / آهنگسازی : محسن ابراهیم زاده / تنظیم کننده : مصطفی مومنی

    UpMusicTag دانلود آهنگ محسن ابراهیم زاده از سر عادت

    ───┤ ♩♬♫♪♭ ├───

    هم اکنون میتوانید این ترانه را از رسانه آپ موزیک دانلود کنید

    قسمتی از متن ترانه : 

    از سر عادت چه راحت دلم تنگ میشه
    من با اجازت سر ساعت دلم تنگ میشه
    دم به دقیقه عمیقه علاقم به تو به این طریقه دقیقه علاقم به تو
    از سر عادت چه راحت دلم تنگ میشه
    من با اجازت سر ساعت دلم تنگ میشه

    محسن ابراهیم زاده از سر عادت

    منبع ( source ) : دانلود آهنگ محسن ابراهیم زاده از سر عادت

    به گزارش خودروکار، وزارت صنعت، معدن و تجارت درپی اظهارات ناصر سراج «رییس محترم سازمان بازرسی کل کشور» مبنی بر اینکه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شد و حدود ۵ هزار خودروی مدل بالا وارد کشور شد! جوابیه ای به شرح زیر صادر کرد:

    بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش ، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد، ۱۹۰۰ خودرو ترخیص شده و مابقی خودروها همچنان در گمرک مانده است و سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص ۱۹۰۰ خودرو به کشور است.

    مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های نظارتی به جد پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می رساند.

    گفتنی است مرکز حراست وزارتخانه بهمن ماه سال گذشته اطلاع رسانی اولیه را در این خصوص انجام داده است.

    انتهای پیام/

    خودروکار- چینی ها که در سالهای اخیر با مدیریت درست توانستند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و اکنون نیز نیم نگاهی به بازار امریکا و اروپا دارند و تا حدودی نیز به این بازارها ورود کرده‌اند، از این رو چینی‌ها نیز تا حدودی در برخورد با ایران محافظه کار خواهند بود و برخی برندهای چینی نیز به اقتضای طبیعت خود بازار را ترک خواهند کرد.

    برای درک بهتر از بازار باید بازار خودرو را به دو بخش تقسیم کرد، بازار وارداتی ها و بازار تولیدکنندگان و به بررسی عواملی که باعث ایجاد این گرانی میشود پرداخت.

    بازار خودروهای وارداتی

    با وجود تحریم ها، شرکت هایی که دارای نمایندگی رسمی بودند و خودروی خود را از شرکت مادر وارد میکردند با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند، از سوی دیگر شرکت هایی که خودروی خود را از واسطه های کشورهای اطراف تامین میکردند نیز با افزایش هزینه های واسطه گری روبرو شده‌اند و از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش یکباره بالای تعرفه واردات خود عواملی هستند که قیمت خودروهای وارداتی را افزایش شدیدی داده اند.

    بازار خودروهای داخلی

    افزایش قیمت ارز مبادله ای، مشکلات مبادله ارز با مبالغ بالا برای خرید قطعات منفصله و همچنین مشکلات قطعه سازان با افزایش هزینه ها و افزایش هزینه های سربار تولید را میتوان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید.

    اما به طور کلی، ایجاد جو روانی ناشی از تحریم ها و سوء استفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعا عده ای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.

    باید دانست ساختار بیمار و ضربه پذیر اقتصاد کشور، این بار نیز خود را شکننده تر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعف های ساختاری دست به دست هم داد تا قیمت خودرو به صورت افسارگسیخته بالا برود.

    بابک صدرایی/ کارشناس بازار خودرو

    منبع:ایسنا

    انتهای پیام/

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت پرینت فرهنگ محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس